×
الموجز

صحافة جيل جديد

رئيس التحرير ياسر بركات

الجمعة 23 أكتوبر 2020 02:39 صـ 6 ربيع أول 1442هـ
كورة وملاعب

رضا عبد العال في حوار جريء مع ”الموجز”: هذا هو نادي القرن.. عودة الدوري هتعمل اصابات ”للركب”.. والسماسرة ”كرهوني” في التدريب

رضا عبد العال
رضا عبد العال


بعد الأزمات المتوالية على الساحة الرياضية المصرية والتي تقوم بدورها في إشعال فتيل الأزمة بين قطبي الكرة في مصر: الأهلي والزمالك، أو الزمالك والأهلي، والتي كانت آخرها قضية نادي القرن ومَن النادي الأحق باللقب، والذي يراه جمهور نادي الزمالك أنه حقٌ للقلعة البيضاء تم الاستيلاء عليه بمؤامرة "النقاط"، وينظر جمهور النادي الأهلي إلى القضية أنها مجادلة تحصيل حاصل ولن يحدث بها جديد مهما اشتد الحديث وتعالت الصيحات فكل الطرق تؤدي إلى أن "الأهلي نادي القرن الحادي والعشرين".
فكان على "الموجز" توضيح الأمر أكثر لجمهور القراء، فحاورنا "منجم الكرة المصرية" وصاحب التنبؤات الصحيحة، الذي تنبأ بفشل المنتخب المصري في كأس العالم روسيا 2018 وقال أن الفراعنة لن يحصلون ولو حتى على نقطة من تعادل خلال مباريات المجموعة الأولى.. وقد كان، وهو نجم الزمالك والنادي الأهلي ومنتخب مصر السابق، الكابتن رضا عبد العال.


وجاء حوار "الموجز" مع نجم القطبين السابق، الكابتن رضا عبد العال كالتالي..
بدايةً.. ما رأيك في الأزمة القائمة بين قطبي الكرة المصرية في الوقت الحالي بسبب لقب نادي القرن؟
أي أزمة تحدث بين الإدارات ويتم الحديث عن تفاصيلها على وسائل الإعلام لازم يحصل بسببها أزمة بين جماهير الاهلي والزمالك، مجلس إدارة الزمالك هيقدم ملف للمحكمة الرياضية، يبقي اللي تقوله المحكمة الرياضية وتحكم بيه كل الأطراف تتقبله.
وفي حال حكم المحكمة الرياضية بأحقية أي من الناديين باللقب، هل يحق للطرف الآخر فتح الملف مرة أخرى؟
يعني اللي هيعترض على قرار المحكمة الرياضية شايف إنه بيفهم أكتر منها؟ دي المحكمة الرياضية بذات نفسها قالت النادي الفولاني هو البطل، ييجي النادي العلاني يشكك في المحكمة الرياضية بأي حق يعني.

ومن وجهة نظرك، من الأحق بلقب نادي القرن الأفريقي؟
من رأيي أن النادي اللي كسب بطولات قارية أكتر هو اللي يكون نادي القرن، نظام النقاط ظلم أندية من حقها تكون نادي القرن.
بذلك فأنت معترض على تطبيق نظام النقاط في اختيار بطل القرن؟
طبعاً، مثلاً فيه مباراة ملاكمة بين اتنين لاعيبة، واحد منهم سدد لكمات أكتر واتحسبله نقط عليها، واللاعب التاني سددله ضربة قاضية، يبقي مين اللي يفوز؟ أكيد اللي ضرب الضربة القاضية مش " أبو نقط" أكتر.

وبالنسبة لملف عودة الدوري، ما رأيك في قرار استكمال الموسم الحالي من الدوري المصري؟
معارض تماماً لهذا القرار، وكان لازم يبدأ موسم جديد، اللاعيبة اللي قاعدة بقالها اكتر من 4 شهور عاوز قدهم تاني فترة استعداد علشان يرجعوا لمستواهم.
أتقصد أن الموسم الحالي بعد استكماله لن يشهد المستويات المعهودة لبعض اللاعبين؟
بالتأكيد، وافتكروا كلامي كويس، الإصابات هتبقي للركب لما الدوري يرجع، مش قصدي إصابات بفيروس كورونا، إصابات الملاعب أعدادها هتكون مهولة.


ومن الخاسر الأكبر من استكمال الموسم الحالي؟
الأهلي والزمالك وبيراميدز أكتر أندية هتتضر بسبب القرار ده، المشاركة في الدوري وكمان المشاركة الأفريقية هتتطلب مجهود مضاعف من اللاعبين.
في النهاية، أستخوض تجربة فنية جديدة قريباً؟
إنسى، مستحيل أدرب فرقة في مصر في الوقت ده بسبب السماسرة والوكلاء.
ماذا تعني بـ"السماسرة والوكلاء"؟
عاوز حد يفسرلي ، إزاي مدرب مش هقول إسمه، يمسك فرقة ضعيفة ويفشل معاها، وبعدها بفترة يمسك فرقة أقوى منها، بالتأكيد السماسرة والوكلاء السبب في ذلك.

رضا عبد العال نادي القرن الحقيقي خناقة الأهلي والزمالك

مواقيت الصلاة

الجمعة 02:39 صـ
6 ربيع أول 1442 هـ 23 أكتوبر 2020 م
مصر
الفجر 04:35
الشروق 06:02
الظهر 11:39
العصر 14:51
المغرب 17:16
العشاء 18:34