×
الموجز

صحافة جيل جديد

رئيس التحرير ياسر بركات

الأحد 19 سبتمبر 2021 01:22 مـ 12 صفر 1443هـ
نجوم الفن

إسقاط عضوية حلا شيحا من نقابة المهن التمثيلية.. اعرف الحكاية

حلا شيحا
حلا شيحا

هاجم الفنان تامر عبد المنعم الفنانة حلا شيحا بعد تصريحاتها المستفزة وأزمتها مع النجم تامر حسني، وطالب نقابة المهن التمثيلية، برئاسة الفنان الدكتور أشرف زكي، بإسقاط عضويتها بعد تبرؤها من فيلمها الأخير «مش أنا»، ورؤيتها بأن الفن يُبعد صاحبه عن الأمور الدينية.

وكتب تامر عبد المنعم، عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، قائلًا: «لم أعتد أبدًا التدخل في شئون زملائي من الوسط الفني على الملأ ولكن ما قامت به الزميلة حلا شيحة، أمر خطير يستوجب وقفة من الجميع وعلى رأسهم النقابة».

وتابع: «حتى وأن وصل الأمر لإسقاط عضويتها.. فنحن لا نأكل الحرام بوسطنا ولا نحتاج لفتوى ستنا حلا ونصائح زوجها سيدنا معز».

حلا شيحة تتبرأ من فيلم مش أنا
وانتقدت «شيحة» نشر تامر حسني الكليب الغنائي، قائلة: «أنا اتفاجئت جدا بنزول كليب يجمع فيه مشاهد متفرقة من الفيلم وخصوصًا بعد آخر بوست نزلته ووضحت فيه أنا إيه.. واتفاجئت أكتر خصوصًا بعد وعد تامر حسني ليا وتأكيده إنه حیحترم رغبتي وبعض الطلبات اللي طلبتها منه بكل احترام وود الصيف اللي فات وأکدلي إنه هيحترم رغبتي».

وأضافت حلا شيحة: «إحنا يمكن نجحنا بمقايس الدنيا بس صدقوني بمقایس ربنا إحنا لم ولن ننجح أنا عارفة، ومتأكدة إن زملائي جواهم خير، بس للأسف فتنة الشهرة والنجاح مش بتخلينا نشوف ونقيس الأمور صح بتكلم من قلبي الكليب ده ميرضيش ربنا وأنا عيطت لإني شفت نفسي في المشاهد دي.. دي كانت زلة نتيجة ظروف مريت بيها وكلنا بنغلط ولازم نغلط علشان إحنا بشر بس المصيبة إننا بنغفل وبننسی».

وتابعت حلا شيحة: «أنا مش هتكسف من حد أنا تبت من المشاهد دي وهي لا تصح، وأنا غلطت وبصلح وأهم حاجة إن ربنا يرضى عني لأن في الآخر ده اللي حينفعنا مش الشهرة ولا النجاح لا هو مش نجاح أصلا علشان النجاح الحقيقي حاجة تانية خالص إحنا أغلبنا ناسيينها إلا القليلين منا الفن لو بيخلينا نبعد عن منهج ربنا ومنبقاش قدوة لولادنا يبقي باطل وميبقاش فن».

وأكملت حلا شيحة: «إحنا كلنا عندنا امتحان في الدنيا دي وحابة أفكرك بالفيديو ده یا تامر اللي قولت فيه أنا مش بتمنى أموت وأنا مطرب أنا دايما خايف کده.. كلام أكيد قولته في لحظة صدق جواك وجوانا كلنا، شوفه تاني يمكن يفكرك إن جواك أكيد في صراع وأنا وكلنا بنغلط بس المهم في الآخر نتدارك الغلط ونصلح .(إلا من تاب وآمن عمل عملا صلحا أولئك يبدل الله سيئاتهم حسنات وكان الله غفورا رحيما).. الله على كلام الله وجماله يا سلام لو أصواتنا ومواهبنا كلها نستعملها في الخير عشان يبقى فن بجد».

يذكر أن فيلم «مش أنا» عُرض بالسينمات خلال الأسابيع الماضية، تدور أحداثه حول شاب يُصاب حسن بحالة غريبة تفقده السيطرة على يده، فيصبح مع مرور الوقت ضحية العديد من الموقف الصعبة والمحرجة، بينما يرفض كل من حوله تصديق حالته، من تأليف «حسني» وإخراج سارة وفيق.

83e2c878116f79492d411230f3371609.jpg
حلا شيحا تامر عبد المنعم أشرف زكى

مواقيت الصلاة

الأحد 01:22 مـ
12 صفر 1443 هـ 19 سبتمبر 2021 م
مصر
الفجر 04:14
الشروق 05:42
الظهر 11:49
العصر 15:18
المغرب 17:56
العشاء 19:14
link
EFG hermes
EFG hermes