×
الموجز

صحافة جيل جديد

رئيس التحرير ياسر بركات

السبت 27 نوفمبر 2021 04:05 مـ 22 ربيع آخر 1443هـ
نجوم الفن

هانى رمزى يكشف عن ذكرياته مع الراحل سمير غانم

هانى رمزى
هانى رمزى

كشف الفنان هاني رمزي عن كواليس مسرحيته الجديدة "أبو العربى"، وعبر عن مدى سعادته بالنجاح الذي حققه العمل، وعن سر تنظيم أبطال مسرحيته الجديدة «أبو العربي»، وقفة حداد للفنان الراحل سمير غانم.

حيث قال خلال حواره مع الإعلامية لميس الحديدي، التي تقدم حلقة خاصة اليوم، من برنامج «كلمة أخيرة»: «سمير غانم متفرد وملوش مثيل، مطلعش قبله ولا بعده، ومفيش حاجة هيبقى اسمها سمير غانم نمبر 2»، مهديا الفنان الراحل المسرحية.

وأضاف أن الفنان الراحل حفر اسمه في قلوب الجميع، وأنه فخور بالعمل معه لأنه كان شخصًا رائعا للغاية: «حفر في قلوبنا وشخصياتنا كفنانين حاجات كتير جدا، اشتغلت معاه في بدايات حياتي، في فيلم سينمائي وكنت وجه جديد، لكنه احتضنني ووقف جنبي وسافرنا مهرجانات بعدها وأكلنا مع بعض عيش وملح».

وأوضح: «ورغم نجوميته إلا أنه كان بيعاملني كأنه من سني ومحستش إنه أكبر مني ولا نجم عني، لأنه كان صديق كل الناس ومتواضع لأبعد الحدود، كلنا تلامذته وكان أقل حاجة إننا نقف دقيقة حداد ونعلق صوره على واجهة المسرح وجوه المسرح والاستيدج، ونقوله يا رب يقدرنا إننا نبقى تلاميذك بجد».

وحول أكثر ما تعلمه من سمير غانم، قال هاني رمزي: «مفيش حاجة اسمها سن، سمير غانم مكنش بيعترف بسنه، وكان بيهزر مع الناس، عمري ما شفته مكشر في لحظة أو زعل من حاجة، مكنش عنده مشاكل، كان بيحب الناس الصغير قبل الكبير، وأنا بهدي له المسرحية دي وربنا يقدرنا دايما إننا نبقى تلامذته».

هانى رمزى سمير غانم أبو العربى

مواقيت الصلاة

السبت 04:05 مـ
22 ربيع آخر 1443 هـ 27 نوفمبر 2021 م
مصر
الفجر 04:59
الشروق 06:30
الظهر 11:43
العصر 14:36
المغرب 16:55
العشاء 18:17
link link link link link link link link link link link
EFG hermes
EFG hermes