×
الموجز

صحافة جيل جديد

رئيس التحرير ياسر بركات

الثلاثاء 2 مارس 2021 12:58 صـ 17 رجب 1442هـ
نجوم الفن

الأب هو اللي يصرف على بنته.. طليقة خالد عليش تشن حرب ضده بعد صورته مع بنته

خالد وطليقته
خالد وطليقته

اثارت الفنانة ميما الشامي طليقة المذيع خالد عليش جدل واسع من خلال انتقادها طليقها بعد نشره صورة لابنته عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الإجتماعي "انستجرام".

وعلق عليش:" حاولت أدور على كلام كتير أكتبه على الصورة بس مالقتش عشان مش دايما الكلام بيوصف الإحساس والمشاعر، يارب احفظ بنتي وإبعد عنها كل شر وإعمل لها اللي فيه الخير ووقف في طريقها أولاد الحلال في حياتي وبعدها إن شاء الله".

وردت ميما الشامي عبر خاصية القصص القصيرة لحسابها على "انستجرام " قائلة : "عمر ما كان الحب والأبوة، إن أبويا ينزل صورة لينا ويكتب بحبك، عشان الناس تقول الله ده بيحب بنته وحنين، وينسيّ الناس اللي عمله، الأبوة هي الرجولة والحب، إنك متخليش بنتك محتاجة حاجة، لا ماديا ولا معنويا".

أضافت طليقة المذيع خالد عليش: "الأب اللي بيربي ويكبر ويشقى ويصرف ويشيلها، مش أنسى بنتي وافتكرها كل شهر مرة، أخدها أصورها واستغلها زي ما كان بيستغل أمها، حسبي الله ونعم الوكيل في كل أب بالشكل لعد الأبوة مش سوشيال ميديا، محدش يصدق أي حاجة بتتنشر على السوشيال ميديا مش هي دي الحقيقة".
وتفاعل معها الجمهور بشكل إيجابي، وسبق وأعلنت ميما عن إنفصالها عن عليش في العام الماضي بعد مرور فترة اشتدت فيها الخلافات والأزمات بينهما.

وكتبت ميما الشامي، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "توضيحًا لبعض الأمور.. ولما نشر على السوشيال ميديا في أثناء وفاة بابا الله يرحمه.. أنا طليقة خالد عليش حاليًا ولست زوجته.. وقد تم الطلاق شرعًا ورسميًا وهذا للإيضاح والإشهار".


تزوج "عليش"، من ميما الشامي، في ديسمبر 2013، وأنجبا طفلة واحدة، فيما شاركت "الشامي" بأدوار صغيرة في بعض المسلسلات، بينها مسلسل "بنات سوبر مان".

خالد عليش كيما الشامي بنات سوبر مان طفلة واحدة

مواقيت الصلاة

الثلاثاء 12:58 صـ
17 رجب 1442 هـ 02 مارس 2021 م
مصر
الفجر 04:54
الشروق 06:20
الظهر 12:07
العصر 15:26
المغرب 17:54
العشاء 19:12