الموجز
رئيس التحريرياسر بركات
الثلاثاء 30 أبريل 2024 01:48 صـ 20 شوال 1445 هـ
أهم الأخبار
نشرة «الموجز ».. قطر تتدخل لإنهاء مسيرة محمد صلاح فى ليفربول.. وبعثة الزمالك تعود للقاهرة بعد التأهل لنهائي الكونفيدرالية.. وبرشلونة يقلب... علا غانم تكشف تفاصيل الشكوي الجديدة ضد طليقها وزارة التربية والتعليم تلغي تكليف مدير إدارة حدائق أكتوبر ”الزموا المنازل” الأرصاد تحذر من تقلبات جوية لـ طقس غداً الثلاثاء 30أبريل شاب يتخلص من حياته بمادة سامة في الوادي الجديد موعد مباريات الزمالك في مايو.. نهائي الكونفدرالية الأبرز ”أصول” حملة يطلقها طلاب كلية الإعلام للتمسك بقيم المجتمع تحت شعار ” خليك مصري” موعد مباريات الأهلي في مايو.. الحسم الأفريقي وصراع محلي ضربات أمنية حاسمة.. الدخلية تضبط 46 قضية تسول بمحافظة جنوب سيناء الضمان الإجتماعي تقرر إنشاء صندوق لتكافل وكرامة الأمن يكشف تفاصيل زعم سيدة بإلقاء القبض على نجلها بدون وجه حق في الإسكندرية دوري الأبطال.. كاف يعلن صاروخية وسام أبو علي أمام مازيمبي أفضل أهداف نصف النهائي

حكايات فريق واما مع التمثيل والغناء

فريق واما
فريق واما

كشف أعضاء فريق واما، على خطواتهم الفنية الماضية والقادمة من خلال حلولها كضيوف في الجزء الثانى من برنامج "معكم" الذى تقدمه الإعلامية منى الشاذلى، المذاع على قناة Cbc، وتحدث أحمد الشامى عن دوره في حكاية "بيت عز" بمسلسل "إلا أنا"، قائلا: "كنت متردد جدا في الدور، لإنه دور متحرش ونصاب ومزور، ولما اتكلمت مع مراتى قلتلها أنا مش عاوز أعمل الدور ده".

وتابع الشامى: "كنت بفكر أعمل ولا معملهوش وكلمنى أمين جمال وقالى روح امضى بكرة أنا عارف إن الموضوع شائك بالنسبة لك، وفعلا روحت مضيت وعملت الدور، وقلنا بقى كل ما اتشتم أكتر كل ما أنا كدة نجحت أكتر".

وأضاف الشامى: "في مشهد ضربى بالقلم، كان رشدى الشامى متوتر ومكنش عاوز يضربنى، وأنا سخنته قلتله أنا راجل متحرش واتحرشت ببنتك وضربنى، ودى أول مرة في حياتى انضرب بالقلم، وطلعت برة بعد كدة دمعت لإنه شيء مهين جدا ولكن من أجل أكل العيش".

وروى أحمد فهمى موقفا جمعه بأصدقائه في فريق واما في السابق قائلا: "زمان في بدايتنا في وقت من الأوقات كان عندنا حفل في الأردن وكل واحد قابض مثلا ألف دولار مقفول مفيش كسور، وكنا متجمعين فى غرفة نادر حمدى وكلنا جعانين بس مش عاوزين نجرح الفلوس".

وأضاف فهمى: "نادر حمدى طلب أكل وكان في مكرونة بولنيز بس هو مش بيحب ياكل العيش، فقلناله احنا هناخد العيش انت كده كده مش بتاكله ووزعنا العيش على نفسنا ووروحت مقطع لقمة واحدفها في طبق المكرونة عشان تتبل بالصلصة وأكلها".

وتحدث أحمد فهمى عن دوره في مسلسل "الاختيار 2"، قائلا: "المخرج بيتر ميمى كان كلمنى في وقت الاختيار 1 وقالى عاوزنى ضيف شرف بس كنت وقتها مربى دقنى وقلتلها مش هاقدر واعتذرت".

وأضاف أحمد فهمى: "بعتلى وقت مسلسل الاختيار 2 وقالى هتحلق دقنك وقلتله تمام، لأن كمان عرفت إنى همثل وكمان لما قالى إن التمثيل مع أحمد مكى أغلب مشاهدى فانبسط جدا لإنه صاحبى جدا، والاختيار أى حد يتمنى أنه يظهر فيه".

وتابع : "عاوز أوجه التحية الكبيرة للمخرج بيتر ميمى لانه مخرج شاطر أوى وبيهتم بتفاصيل التفاصيل والموضوع مش سهل لأن الأكشن بكل تفاصيله والتفجيرات من أصعب المشاهد اللى ممكن تتعمل".

واستكمل : "أنا وأحمد مكى تدربنا على مسك السلاح وقعدت 3 أيام عشان اتعلم إزاى أتحرك بيه وامشى، والمفروض إنى أتصاب في دراعى وامسكه في إيدى التانية والسلاح تقيل، وكان في معلومة أول مرة أعرفها إن لما تحط عينك على سلاح القناصة لازم يكون الاتنين مفتوحين مش نقفل عين زى ما كان كلنا عارفين".

جريدة الموجز، جريدة ورقية أسبوعية مستقلة، وموقع شامل يستطيع الجمهور من خلاله الوصول للخبر الصحيح والمعلومات الدقيقة.

ويقدم موقع الموجز للقراء كل ما يهم الشأن المصري الداخلي والخارجي بشكل يومي وعاجل، بالإضافة إلى أخر تحديثات أسعار الذهب ، أسعار العملات، أسعار الدولار، أسعار السلع أولاً بأول.

كما يقدم الموقع لقرائه أحدث وأهم أخبار الفن، وأخبار الرياضة، وأخبار السياسة، وأخبار الحوادث، وأخبار العالم ، وأهم الاحداث الكروية ، دوري أبطال أوروبا، ودوري أبطال آسيا، ودوري أبطال أفريقيا.