الموجز
رئيس التحريرياسر بركات
السبت 27 أبريل 2024 08:48 صـ 18 شوال 1445 هـ
أهم الأخبار

ميرنا وليد تدعو الاحتفال بعيد الحب مع الكلاب

ميرنا وليد
ميرنا وليد

قررت الفنانة ميرنا وليد، الاحتفال بعيد الحب هذا العام بشكل مختلف، حيث شاركها الاحتفال 4 كلاب وقطة دعوة منها إلى الرفق بالحيوان والنهي عن تعذيب المخلوقات الضعيفة.

وأعربت ميرنا وليد عن استيائها من ما يفعله بعض الناس مع الحيوانات من تعذيب وإيذاء، وقالت عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: “مما لا شك فيه أن ربنا سبحانه وتعالى فضل الإنسان على باقي المخلوقات ولكن منظر موجع بجد لما تشوف أطفال وساعات للأسف شباب بيعذبوا حيوانات صغيرة، يشوطوا كلب في بطنه يطيروه، يمسكوا قطة من ذيلهايلفوها مروحة ويحدفوها بعيد، ألاقي بنت ٦ سنين بتضرب كلب صغير بالقلم بكل تفريغ لشحنة قساوة هي شخصيا بتتعرض لها، معرفش ايه الاحساس العجيب بالتفوق والقدرة اللي بيحسوه!! بس اللي أكيد إن الرحمة ما بتتجزأش مستحيل يكونوا بيتلذذوا بعذاب كائنات ضعيفة قدامهم ويكونوا رحيمين بالناس حواليهم، ارجوكم نعلم أطفالنا الرحمة بمخلوقات الله، الكائنات دي التقرب منها متعة لايمكن تخيلها، حنية كده بتغمرك، احساس ما يعرفش قيمته الا اللي مجربه، الأطفال بنربي فيها الرحمة لما بيشوفونا بنرحم، من غير أي تكلفة ماديه لو قدمت بق ميه لكلب في الشارع، بلاش حتى لو بس طبطبت عليه، لو أنت من الناس اللي بتقلق بلاش برضه بس اقلها ما تأذيهوش!! ما تسمحش لابنك أو حفيدك او اخوك الصغير انه يأذيه فهمه انه بيألمه وانه روح وانه حيتحاسب عليها وانه إكرامها صدقه، لوعلمته ثقافه الاحساس باللي حواليه حاتزرع الرحمه جواه ومع الوقت حايحس بيك شخصيا وبإخواته وجيرانه، ربنا سبحانه لم يخلق اي كائن عشان نعذبه هو خلق كل حاجه في الكون عشان نستمتع بيها، ف يلا نبدأ”.

جريدة الموجز، جريدة ورقية أسبوعية مستقلة، وموقع شامل يستطيع الجمهور من خلاله الوصول للخبر الصحيح والمعلومات الدقيقة.

ويقدم موقع الموجز للقراء كل ما يهم الشأن المصري الداخلي والخارجي بشكل يومي وعاجل، بالإضافة إلى أخر تحديثات أسعار الذهب ، أسعار العملات، أسعار الدولار، أسعار السلع أولاً بأول.

كما يقدم الموقع لقرائه أحدث وأهم أخبار الفن، وأخبار الرياضة، وأخبار السياسة، وأخبار الحوادث، وأخبار العالم ، وأهم الاحداث الكروية ، دوري أبطال أوروبا، ودوري أبطال آسيا، ودوري أبطال أفريقيا.