الموجز
رئيس التحريرياسر بركات
الإثنين 20 مايو 2024 11:01 صـ 12 ذو القعدة 1445 هـ
أهم الأخبار

”باسم يوسف: الحكومة غضبت على والدى

فى تدوينة له عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك، روى الإعلامي الساخر "باسم يوسف"، أن والده المستشار "رأفت يوسف" كان رئيس لمحكمة القضاء الإدارى فى مجلس الدولة لعام 2000 وقد أصدر 28 حكما ببطلان ترشيح نواب يتبعون الحكومة والحزب الوطنى فى فترة الانتخابات البرلمانية، وكان "سيد مشغل" وزير الإنتاج الحربى من بينهم فى ذلك الوقت.
وكتب "يوسف" ": "الراجل مصدقش إزاي قاض يقف في طريق ترشيحه لكرسي مضمون، بعت لوالدي ناس ورسائل بالحنية مرة والتهديد مرات، والرئاسة توسطت وأبويا كان بيرد إنه يصدر فتاوى قضائية تعزز الحكم وتغير وجه الانتخابات للأبد، الحكومة مالقتش حل إلا أنها تعمل حركة نص كم".
وتابع: "ده زي ما يكون كده فيه حكم قدام محكمة جنائية وتروح إنت تستشكل قدام محكمة الأسرة، طبعا ده كان استهبال بس للأسف نفع، حتى كان فيه كاريكاتير رسمه مصطفى حسين، أيامها بيوضح إزاي الحكومة تأخذ الحكم من مجلس الدولة وتروح من الباب الخلفي لمحكمة عابدين".
وأضاف: "في 2001 والدي طلع معاش ومعاه في نفس السنة طلع معاش برضة القاضي بتاع عابدين، أبويا اتغضب عليه طبعا في حين إن الثاني مسك محافظ، بعديها بسنتين أمي خاضت معركة استمرت لحد طلوعها على المعاش مع رئاسة الوزراء برئاسة عاطف عبيد، لأن مراته مسكت القسم بتاعها في أكاديمية السادات".
واستطرد "يوسف" قائلا: "أمي وقفت لقرارتها غير القانونية ورئاسة الوزراء عملت على اضطهادها وحرمتها من الترقية لدرجة أستاذ في آخر أيام شغلها قبل المعاش، أمي كسبت تلات قضايا ضد مرات رئيس الوزراء ولم يتم تنفيذهم طبعا، المهم نفس الأب والأم دول اللي قاموا بفعل ثوري قبل ما نعرف يعني إيه معنى الكلمة دي، زي ما أيدوا التغيير بعد 2011، تغيروا وتحولت انتماءاتهم زي أهالي ناس كتير مننا، ممكن كبر السن، ممكن الخوف علينا ممكن التأثر بالإعلام".
وعن مساندة والديه له فى برنامج "البرنامج" قال "يوسف" : "والدي على مدى كل حلقاتي في المسرح مافوتش حلقة واحدة، كان مكانه المفضل الصف الثاني على يميني، وبالرغم من اختلافاتنا وخصوصا بعد 30-6 كان بييجي ويتفرج ويضحك وكنت أنا كتير أرمي الأفيه وأبصله وأشوفه مبسوط كتير كنت باختلس النظر له في التصوير عشان أشوف رد فعله، وكان دايما مبسوط اللي يلاحظ في الحلقات كنت ببص على يميني كتير".
واختتم "يوسف"، تدوينته قائلًا: "فيه ناس كتير قلقانة عليا وبتسأل عليا ويمكن مستغربين من رد فعلي الهادي للحدث الجلل ده، الحقيقة إحنا متعودين إننا نعامل الموت من منطلق احساسنا بالحزن لفراق أحبابنا وده طبيعي جدًا، لكن أنا شايف إن أحسن طريقة إننا نحيي ذكراهم إننا نتكلم عن ذكرياتنا الحلوة عنهم والحاجات اللي نفتخر بيها في سيرتهم، الموت علينا حق صحيح، لكنه مش الحقيقة الوحيدة، الحقيقة اللي تفضل موجودة هي سيرتهم وحبهم لينا وللحياة، الحزن شعور طبيعي، خليه يأخذ وقته، لكن خللي اللي يفضل في قلبك هي الفرحة بيهم والحياة اللي عاشوها".

جريدة الموجز، جريدة ورقية أسبوعية مستقلة، وموقع شامل يستطيع الجمهور من خلاله الوصول للخبر الصحيح والمعلومات الدقيقة.

ويقدم موقع الموجز للقراء كل ما يهم الشأن المصري الداخلي والخارجي بشكل يومي وعاجل، بالإضافة إلى أخر تحديثات أسعار الذهب ، أسعار العملات، أسعار الدولار، أسعار السلع أولاً بأول.

كما يقدم الموقع لقرائه أحدث وأهم أخبار الفن، وأخبار الرياضة، وأخبار السياسة، وأخبار الحوادث، وأخبار العالم ، وأهم الاحداث الكروية ، دوري أبطال أوروبا، ودوري أبطال آسيا، ودوري أبطال أفريقيا.