×
الموجز

صحافة جيل جديد

رئيس التحرير ياسر بركات

السبت 25 سبتمبر 2021 04:22 صـ 18 صفر 1443هـ
نجوم الفن

قبل انطلاقها.. كل ما تريد معرفته عن مسرحية ”ياما في الجراب يا حاوي” بطولة يحيي الفخراني

مسرحية ياما في الجراب يا حاوي
مسرحية ياما في الجراب يا حاوي

تنطلق أولى ليالي مسرحية "ياما في الجراب يا حاوي" يوم 17 من شهر أغسطس المقبل، على خشبة مسرح مكتبة الإسكندرية، للمخرج مجدي الهواري.

وتضم المسرحية نخبة متميزة من النجوم منهم يحيي الفخراني وإياد نصار ومحمد الشرنوبي وشريف دسوقي وكارمن سليمان وناصر سيف وحسن العدل وسما إبراهيم وعلاء قوقة ولبنى ونس ورضا إدريس وإسماعيل فرغلي وآخرون.

وحرص مجدي الهواري مخرج المسرحية على توجيه رسالة شكر لصناع العمل قائلا: "ياما في الجراب يا حاوي، للخالد بيرم التونسى والموسيقار الراحل أحمد صدقي، من أول يوم شغل وأنا بفكر في البوست ده علشان أشكر كل الناس اللي تعبت واللي لسه بتتعب علشان تشوفوا حاجة حلوة تليق بحضراتكم وبالاسم ده كايرو شو، اللي وعدكم يكمل كبير ولسه بإذن الله بكل العروض اللي قدمها ونجومها.. الفنانين دول لسه شغالين لحد النهاردة بطاقة وحماس، حتى في العيد، أشكر كل فريق العمل من الفنانين والنجوم والبوست ده في حب الناس دول".

وتابع الهواري: "المسرحية موسيقى مصطفى الحلواني، واشراف فني محمد هاني، وأشعار حسن المهدي، والازياء نفين رأفت، والديكور كريم مهدي، ودراما حركية عمرو بتريك، وتنفيذ الديكور محمد مصطفى، والإستعراضات رشا مجدي، وفريق الإخراج عبد الخالق ويوسف مصطفى وإيهاب صلاح ورضوى وسارة ".

"ياما في الجراب يا حاوي" عن رائعة بيرم التونسي، وألحان أحمد صدقي، وإخراج مجدي الهواري، وإنتاج كايرو شو، وتدور في أجواء ألف ليلة وليلة وتضم كل عناصر الدراما المسرحية من كوميديا وتشويق والصراع الإنساني على السلطة.

يحيي الفخراني مسرحية ياما في الجراب يا حاوي الموجز مجدي الهواري تويتر مسرح مكتبة الإسكندرية كل ما تريد معرفته عن مسرحية ياما في الجراب يا حاوي

مواقيت الصلاة

السبت 04:22 صـ
18 صفر 1443 هـ 25 سبتمبر 2021 م
مصر
الفجر 04:18
الشروق 05:45
الظهر 11:47
العصر 15:13
المغرب 17:49
العشاء 19:06
EFG hermes
EFG hermes