×
الموجز

صحافة جيل جديد

رئيس التحرير ياسر بركات

الأحد 27 سبتمبر 2020 03:35 صـ 9 صفر 1442هـ
مباحث القاهرة تكشف مصدر الأوراق المالية المزورة بالسلامتسجيل 12 إصابة بفيروس كورونا في السودانمباحث الأموال العامة تكشف 6 قضايا كبرى متنوعة .. أعرف التفاصيللمدة أسبوعين.. بدء تلقي الطعون لطلاب الدور الثانى بالثانوية الأزهرية اليومبالصور .. تفاصيل لقاء وزير الشباب ومحافظ أسيوط مع 225 شاب وفتاةعاجل.. مجلس الوزراء يطالب المحافظات بتخفيض رسوم التصالح في مخالفات البناءبالدانتيل الأسود المثير.. ابنة شريف منير تشعل مواقع التواصل بإطلالة جريئةعمرها ١٠٧ سنة وكانت توجد فى منطقة المعادى ... حكاية أول محطة طاقة شمسية فى العالمإسرائيل اعفت أبنائهم من الخدمة العسكرية .. مالا تعرفه عن ” الحريديم” أكثر الطوائف اليهودية تطرفاًباتشيكو ومرتضى منصور.. ”الفشل المبكر” ينتظر البرتغالي مع الزمالك.. و ”الهروب” عادته ولن يشتريهابعد اعتراض دول إفريقية عليه.. معلومات لا تعرفها عن المرشح السابع لرئاسة البعثة الأممية في ليبياأبويا كان بيدلعه بـ ”مونتي”.. أحمد الفيشاوي ناعياً المنتصر بالله
الموجز كافية

حكاية الرئيس السادات مع مزرعة الجاموس

السادات
السادات

الرئيس المصري الراحل "أنور السادات" سأل سيد مرعى وزير الزراعة في مصر : إيه أخبار مزرعة تسمين العجول بالفيوم إللي وعدتنى بيها يا سيد ؟؟؟

رد عليه سيد مرعى جاهزة على الإفتتاح يا ريس ..

رد عليه السادات : طيب بكره 10 الصبح هنفتتحها ..

طبعًا ما كانش فيه أرض أصلًا علشان تبقى فيه مزرعة ، المهم ذهب مرعي إلى الفيوم على الفور ، وجهز المزرعة والعجول ، وذهب السادات في اليوم التالي فوجدها حاجة تفرح وعامرة بكل أنواع العجول وانتهت الزيارة ، وأخذ السادات سيد مرعي على جنب وسأله : إستاجرت الجاموسة بكام يا سيد ؟؟

فوجئ سيد بالسؤال ورد بعشرة جنيه يا سيادة الريس ..

فرد السادات عليه : مش كتير ب 10 على 12 ساعة تأجير ؟!!

صُعِق سيد مرعي وسأله : مين يا سيادة الريس إللي بلغك عن إيجار الجواميس ؟؟

قال السادات : يا سيد أنا ولد الريف ، أنا دخلت على الجواميس، والزريبة لقيتها هايجه ومش على بعضها والحالة دي بتحصل لما الجاموس بيكون مش فى زريبته ..!!

حكاية الرئيس السادات

مواقيت الصلاة

الأحد 03:35 صـ
9 صفر 1442 هـ 27 سبتمبر 2020 م
مصر
الفجر 04:20
الشروق 05:46
الظهر 11:46
العصر 15:11
المغرب 17:46
العشاء 19:03